Minibiler dumper i rustbeskyttelse
Minibiler dumper i rustbeskyttelse
Derfor bør man straks ofre en undervognsbehandling på den nye bil, mener FDM.
De kører godt, de kører langt på literen - og ikke mindst er de billige. Men nu tyder noget på, at de måske er for billige.
Det handler om de populære minibiler, der ifølge Bilbasen.dk udgør op til 85 pct. af nyvognssalget i Danmark.
Nu slår bilistorganisationen Forenede Danske Motorejere, FDM, nemlig fast, at rustbeskyttelsen af minibilerne er så mangelfuld, at det er nødvendigt med en supplerende undervognsbehandling, inden bilerne ruller ud på de saltede danske veje.
Det ser skidt ud
FDM har testet fire af de mest populære biler - Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo. De to sidste biler er identiske med Skoda Citigo og VW up! samt Citroën C1 og Peugeot 107.
Dermed mener FDM selv, at undersøgelsen omfatter de fleste af markedets minibiler, og at resultatet også vil gælde de resterende biler.
Dermed er holdningen hos FDM, at der ser skidt ud, når det gælder minibilernes rustbeskyttelse.
"Selv om der er forskel på, hvor godt bilerne er rustbeskyttet fra fabrikkernes side, var det kendetegnende, at rustbeskyttelsen enten var meget mangelfuld eller ikke-eksisterende. I mere eller mindre grad var den gal med enten døre, vanger, for- og bagbro, undervogn eller hulrum på alle bilerne. Derfor er det generelt FDMs anbefaling, at alle nye biler bliver rustbeskyttet," siger lederen af FDMs tekniske rådgivning, Jørgen Jørgensen.
Supplerende beskyttelse
Derfor mener han, at minibilerne generelt har behov for en supplerende rustbeskyttelse, før de triller ud i dansk vintervejr og især på saltede veje.
Det kan nemlig blive dyrt at lade være. Hvis rustbeskyttelsen ikke er god nok, kan bilejeren se frem til et uforholdsmæssigt stort værditab eller dyre reparationer.
"Prisen er helt afgørende, når danskerne køber bil, hvilket også forklarer minibilernes popularitet. Men har man lige brugt 100.000 kroner på en bil, er det de færreste, der har lyst til at bruge yderligere 3.000-5.000 kr. på rustbeskyttelse. Ikke mindst fordi pengene måske først viser sig at være givet godt ud om 5-10 år," vurderer Jørgen Jørgensen.
Han tilføjer, at en ekstra rustbeskyttelse også vil kunne få undervognsdele som bremserør, fjederben og bærearme til at holde længere.
En standardbehandling
Ifølge FDM skyldes den mangelfulde rustbeskyttelse, at bilerne fra producenten får en såkaldt standardbehandling, uanset hvilket land bilen skal sælges i.
"Der er tale om en maskinbehandling, hvor en robot sprøjter undervognen. Men en robot kan ikke komme ind i alle hjørner, og samtidig er standardbehandlingen ikke nok til at klare det danske vinterklima med megen fugt og salt på vejene. Derfor bør man, inden man får den nye bil leveret, sørge for at give en en såkaldt kompletbehandling," forklarer Jacob Mortensen, der er teknisk konsulent hos FDM.
"Mange af de bilkøbere, der køber minibilerne, bruger bilen til at pendle i. Derfor beholder de den typisk i 4-5 år. Det er nok til, at der kan komme alvorlige rustskader, hvis rustbeskyttelsen ikke er tilstrækkelig. Når bilen skal sælges igen, kan en supplerende rustbeskyttelse være med til at signalere, at der er passet godt på bilen - også når det gælder service. Det kan give en bedre brugtpris," tilføjer Jacob Mortensen.